Výrobárom tiež nikto neprispieva a musia sa starať o svoj odbyt v konkurencii. Kedysi som si myslel, že súkromné školstvo by malo byť zárukou vysokej kvality absolventov a určitej exkluzivity týchto absolventov pri uplatňovaní na vysokých školách, respektíve v práci. Teraz je to skôr súboj o to, kto aký odpad pozháňa a koľko dostane dotácií za jedného žiaka či študenta.
Súkromné školstvo by malo byť alternatívou k tomu verejnému. To však nie je. Takýmto spôsobom nie sú kvalitné ani verejné a ani súkromné školy. Pracujem tak trochu s mládežou a často sa ich pýtam, prečo napríklad zmenili strojárstvo za cirkevné či súkromné gymnázium alebo ekonomickú školu. Odpoveď je jasná a už aj dopredu známe. Pretože je to ľahšie.
Nejako sme si zvykli na to, že všetko má byť ľahšie a ak nie je, tak si nájdeme cestičku, ako si všetko zjednodušiť. Vôbec mi nejde o to, aby som porovnával kvality súkromných a verejných škôl. Skôr mi ide o to, aby tie súkromné boli naozaj elitné. Síce by študovali študenti za poplatky, ale zároveň by aj vyžadovali kvalitu. V prípade ak by škola mala naozaj kvalitných absolventov a na takúto školu by chcel ísť sociálne slabší študent s vynikajúcimi výsledkami, tak na toto by boli vhodné štipendiá zo štátneho rozpočtu. To by však musela byť naozaj kvalitná škola a tak by to malo byť so všetkými neverejnými školami. Nech existujú, ale nech sú naozaj výkladnou skriňou a nie iba zberom peňazí za jednotlivých študentov či žiakov.