Žiak + študent = peniaze

Autor: Gabriel Huraj | 24.8.2011 o 16:06 | Karma článku: 10,31 | Prečítané:  1795x

Občas sa mi stane, že sa v blogoch venujem školstvu, hoci nie som učiteľom.  Čítam si takmer všetky ďalšie príspevky z tejto smutnej oblasti.  Momentálne na túto otázku pozriem skôr pohľadom ekonóma a vzhľadom na potreby spoločnosti . To, že školstvo je na pokraji kolapsu, nebudem rozvádzať. Jednoducho je to tak a naše hlavy múdre s tým nerobia vôbec nič.

Skôr sa mi zdá, že školstvo to nezobralo za správny koniec a reformy boli spravené úplne zle. Doslova divoký nárast stredných a vysokých škôl so znížením populácie dehonestoval vzdelávanie a jeho náročnosť. Žiaci a študenti, rovnako aj rodičia jednoducho iba využili daný stav, kedy na vysokej škole študujú  a dokonca aj vyštudujú ľudia, ktorí tam zjavne nemajú čo robiť.

Prečo asi? Pre peniaze! Jednoducho máme za študenta či žiaka určitý finančný balík  ak ho nepustíme do vyššieho ročníka, nedostaneme dotáciu. Nevadí, že po absolvovaní  bude na úrade práce.  Samozrejme, ak si nedá prihlášku na vysokú školu. Najlepšie na ekonomickú, na sociálnu prácu či na bezpečnostný manažment. To sú v súčasnosti „módne“ odbory, ktoré by som okamžite zrušil. Mali by byť len súčasťou študijných programov ako doplnok. Vysoké školy majú už dávno pramálo spoločného  so svojim pôvodným názvom a zameraním. No nevyčítam im to. Ide predsa o študenta a my ho predsa chceme, pretože predstavuje finančnú injekciu pre školu. Čudujem sa, že ešte nebola založená vysoká škola upratovacia.  O stredných školách ani nehovorím, umelecké majú turistický ruch, strojariny športové triedy, v ktorých k strojom ani nepričuchli atď...

Niektoré  (nielen) súkromné školy zase zoberú všetko ostatné, čo sa zvýši. Vysoké školy pre zmenu produkujú také množstvo pedagógov, že ich už ani nemáme kam dať. V rámci spoločnosti by bola veľmi vhodná diskusia o tom, koľko vysokoškolákov vlastne potrebujeme. Podľa súčasnej ekonomickej situácie s dôsledkami hospodárskej krízy by bol asi lepší obyčajný sedliacky rozum ako vyštudovaní ekonómovia. Ak chceme kvalitné školy a výskumné centrá, do škôl sa musí začať vyberať to najlepšie. Ak je teraz dotácia napríklad na IT technológie 1000 € (len vymyslené číslo), tak nech na špičkové školy s výbornými výsledkami z vedy a praxe je hoci aj 5000 €. A zároveň by sa mali znížiť dotácie pre školy, ktoré sú iba teoretického charakteru – sociálna práca, ekonomická, právo, atď.

Technológie posúvajú vývoj a my sme niekde na konci ako také blšky. Stredné školy by mali byť na tom podobne. Tiež by tu mali byť limity a regulácia. Učilištia prakticky zanikli. Všetci chcú maturitu. Hneď potom šup vysokú školu po diplom. Už sa hanbím za to, že mám titul, pretože u mnohých nejde o to, že ich škola baví, ale jednoducho chcú titul získať akýmkoľvek spôsobom a učiteľ či docent je len v pozícii štatistu. Ten študent či žiak je predsa balíkom peňazí a ak ich troch, štyroch vyhodíme, pôjde aj jeden z nás. Je to skrátka začarovaný kruh.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Slováci ponúkajú za železiarne najviac, Američanom sa to máli

Ani jeden zo záujemcov neponúka za košickú huť cenu, ktorá by zodpovedala predstavám U. S. Steelu. Predaj nateraz nebol uzatvorený.

KOMENTÁRE

Ako Danko začal mať problém s kebabom

Keď to hovoril Breivik, vraveli sme, že mu straší vo veži.

DOMOV

Päť podnetov, Harabin trestom stále uniká

Kolegovia ho zatiaľ ani raz neuznali za vinného.


Už ste čítali?