reklama

Úvaha nad stavom SZČO na Slovensku

O pripravovanej reforme  odvodov pre SZČO sa toho už popísalo a nahovorilo toľko, že sa musím pridať aj ja. Podnikám zatiaľ 10 rokov. Nie je to dlhá doba vzhľadom na vesmír, ale vzhľadom na meniace sa zákony, ktoré v podstate už nie som schopný ani sledovať a dokonca pochybujem, že ich sledujú aj naši zákonodarcovia a úrady. Už ich máme toľko, že ani nevieme, kde aká výnimka je.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

 Ak by som bol ja ministrom, urobil by som nasledovné. Maximálne by som zjednodušil byrokraciu – proste živnostník by si zaznamenal len príjem a výdaj. To by platilo pre tých, čo nie sú platcami DPH. Načo rozčleňovať v peňažnom denníku všetky položky? Sumárne sú aj tak všetky nakoniec nákladmi. Čo by som ešte napríklad zaradil medzi odpočítaľné položky? Napríklad dovolenku, respektíve výlety na Slovensku do hodnoty 1000 €. Ďalej ošatenie do hodnoty 700 € výlučne od slovenských producentov a bolo by to jedno, či je to oblek, šaty alebo  nohavice. Podobne by som zaradil do odpočtu produkty remeselného charakteru vyrobené zo slovenských materiálov a slovenskými výrobcami napríklad do hodnoty 500 €. Čo by tým získal štát ? Minimálne podporu rozvoja cestovného ruchu, remesiel a textilného odvetvia. Veď všetko už dovážame z Číny či iných ázijských krajín.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Ak by som bol ministrom, v prvom rade by som posúval eurofondy smerom k modernizácii a kúpe strojov a zariadení pre malé firmy a živnostníkov, ktorí sú najflexibilnejšou pracovnou silou na trhu. Vláda podporila projekt pri Prešove výškou 19,5 milióna €, kde získa prácu cca 400 ľudí. To je asi 48750 € na jedno vytvorené pracovné miesto, pričom manažérske pozície určite ostanú danej firme a ich kmeňovým zamestnancom. Ak by štát dal danú podporu slovenským firmám a malým podnikateľom, verím a trúfam si povedať,  že by  počet zamestnaných ľudí bol trojnásobný a strojno-technologický park podstatne viac zmodernizovaný a konkurencieschopný. Ak by boli jasne pravidlá pri udeľovaní štátnej podpory, potom by sa mohli predsa o takúto podporu zaujímať aj slovenský podnikatelia a živnostníci. Ak by sme mali my takéto daňové a iné úľavy, tak to by sa nám podnikalo! Jednoducho som za transparentnosť,  pretože vyrovnáva podmienky podnikania.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pre živnostníkov ešte v tomto štáte nikto nič neurobil. Patrím medzi výrobcov, teda viem, o čom hovorím. Pretĺkať sa v súčastnosti je veľmi ťažký chlebík a kto prežije nasledujúce dva roky, môžem tvrdiť, že prežije všetko. Napríklad ja by som aj veľmi rád dostával a bral väčšie objednávky. No na druhej strane sa mi to vôbec neoplatí, pretože na nasledujúci rok by som mohol platiť také odvody, že by som to nemusel uniesť. Systém previazania daní s odvodovou povinnosťou je veľmi zlý a nie je flexibilný. Živnostníci by radi zaplatili tých svojich 20 %, ak by sa od zisku z jedného roku neodvádzali odvody na ďalší rok. Mám niekedy pocit, že živnostník je pre tento štát triedny nepriateľ, tak ako to bolo za socializmu, keď sa znárodňovalo. Teraz vás štát radšej pošle na úrad práce. Je to pre štát výhodnejšie? Asi áno. Ak sa štát chce vyhnúť živnostníkom, ktorí pracujú vo veľkých firmách, tak nech spravia zákon, že takýto podnik môže zamestnať maximálne napríklad 30 % ľudí so živnosťou na prácu v podniku. Boli by jasné pravidlá. Podniky by mali možnosť pružne reagovať na potreby trhu a kmeňových zamestnancov by sa to až tak nedotýkalo. Pretože prví, ktorí by poli prepustení v prípade krízy, boli práve títo živnostníci. Aj keď by zarábali viac na živnosť, nebolo by im čo závidieť, pretože by preberali riziko na seba. Na záver  zopár názorov a úvah, čo by som spravil, ak by som bol minister.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

1. Vrátiť tretí pilier do odpisov, ak vláde tak veľmi záleží  na našich dôchodkoch. Je od ich veľmi „pekné“, že nás najprv nalákajú a potom odpíšu.

2. Zaviesť pre živnostníkov znovu úplne jednoduché účtovníctvo, bez delenia nákladov, ak napríklad živnostník nemá obrat vyšší ako 30.000,-€

3. Podporovať živnostníkov a ich firmy tak isto ako zahraničných investorov.

4. Eurofondy z NAD SME presmerovať na malých živnostníkov a podniky, ktorých hlavnou náplňou je výroba a služby – prioritne pôsobiace v cestovnom ruchu.

5. Nám živnostníkom by stačila na modernizáciu strojného parku a služieb aj do výšky 15.000,-€

SkryťVypnúť reklamu
reklama

6. Oddeliť výšku odvodov od daňového priznania v prípade ak živnostník neprekročí napríklad hranicu 30.000,-€.

7. Zaviesť možné odpisy, napríklad dovolenka strávená na Slovensku 1000,- €, odevy vyrobené na Slovensku vrátane materiálu, napríklad výška 700,-€, tradičné a remeselné výrobky od slovenských producentov v hodnote napríklad 500,-€.

Gabriel Huraj

Gabriel Huraj

Bloger 
  • Počet článkov:  185
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Je množstvo vecí a udalostí, ktoré každodenne prežívam. O niektoré pocity a postrehy sa chcem podeliť ajs vami a spoznať váš názor. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu